Informatie voor de werkgevers

Een vertrouwenspersoon kan alleen goed functioneren als de organisatie deze weet te vinden en voldoende vertrouwen geniet. Het verdient aanbeveling de rol en positie van de vertrouwenspersoon zo veel mogelijk in te bedden in de organisatie, bijvoorbeeld in een integraal beleid of reglement waarin ongewenste omgangsvormen, klachtenregelingen en gedragscodes zijn opgenomen.

Betrokkenheid en steun van de leiding van de organisatie bij het werk van de
vertrouwenspersoon behoren tot de belangrijkste voorwaarden voor het goed
functioneren van de vertrouwenspersoon. Tegelijkertijd dient de vertrouwenspersoon autonoom te zijn zodat zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid zijn gewaarborgd. Alle betrokkenen moeten dan ook alert zijn op de absolute vertrouwelijkheid van de informatie van de vertrouwenspersoon en dit in alle situaties uitdragen.

De werkzaamheden die onder deze hoofdtaak vallen zijn:

• Uitleg geven over ongewenste omgangsvormen en de rol van de
vertrouwenspersoon aan de medewerkers. De vertrouwenspersoon maakt zich
actief bekend binnen de organisatie.
• Voorlichting geven over preventie van ongewenst grensoverschrijdend gedrag
en bevorderen van goed gedrag in het bedrijf/organisatie voor medewerkers,
management en bestuur.
• Overleg en afstemming met samenwerkingspartners als Arbodienst,
bedrijfsarts, bedrijfsmaatschappelijk werk en medezeggenschapsorganen.
• Bijdragen aan bewustwordingssessies die vanuit het management worden
ingezet om de medewerkers bewust te maken van de gewenste
omgangsvormen in de organisatie.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring krijgt op onze website. Bekijk Privacyverklaring